Iranmina

  • ۰
  • ۰

مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان گلستان گفت: سال گذشته یک میلیون و ۱۳۶ هزار دلار محصولات تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی استان به‌صورت چمدانی به خارج از کشور صادر شده است. احمد تجری اظهار کرد: زندگی اقوام مختلف و فعالیت حدود ۳۰ هزار هنرمند ثبت‌‌شده و همچنین وجود ۲۸ رشته بومی و حدود ۸۰ رشته رایج و فعال در استان سبب شده تا صنایع‌دستی مشکلی در میزان تولید و تنوع محصولات تولیدی نداشته باشد و یکی از حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان با اشاره به دغدغه فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی افزود: یکی از گام‌های موثر برای کسب جایگاهی مناسب در بازارهای صنایع‌دستی و رفع دغدغه فروش تولیدکنندگان هنرهای سنتی، ایجاد مراکز عرضه صنایع‌دستی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت و دائمی است. در این زمینه ۳۰ بازارچه موقت صنایع‌دستی با ۶۶۸ غرفه در استان برپا شد که در مجموع ۱۶ میلیارد و ۸۱۱ میلیون ریال فروش را برای هنرمندان استانی رقم زد که نسبت به سال ۹۷ حدود ۷۰ درصد افزایش یافت.
وی همچنین از پرداخت بیش از ۳۷ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری و مشاغل خانگی در قالب ۳۲۶ طرح به هنرمندان صنایع‌دستی استان خبر داد و گفت: از این میزان تسهیلات که با هدف تقویت کارگاه‌های کوچک اعطا شد، ۸ میلیارد و ۸۲۹ میلیون ریال در قالب تسهیلات روستایی و عشایری به ۵۱ طرح و همچنین ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به ۲۷۵ طرح پرداخت شده است. تجری درباره صادرات محصولات صنایع‌دستی استان اظهار کرد: سال گذشته افزون بر یک میلیون و ۱۳۶ هزار دلار محصولات تولیدی هنرمندان صنایع‌دستی استان به‌صورت چمدانی و از طریق گمرک فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به خارج از کشور صادر شده است. از این میزان صادرات ۳۰۸ هزار دلار به شکل سفری و چمدانی و ۸۲۸ هزار و ۲۱۲ دلار نیز از طریق گمرکی بوده است.

وی با اشاره به تولیدات عمده صنایع‌ دستی استان و بازارهای هدف آن گفت: رودوزی‌های سنتی، گلیم، پلاس، نمد، معرق، حصیربافی، صنایع‌دستی ترکمن، جاجیم، چرم، بافته‌های داری، تراش سنگ نیمه‌قیمتی و قیمتی، قزاق‌دوزی، زیورآلات سنتی، سفال و منبت بیشترین محصولات صادراتی استان گلستان هستند که عمدتا به کشورهای آلمان، آمریکا، سوئد، کانادا، عراق، چین، ترکمنستان، ژاپن، قطر، افغانستان، استرالیا، فرانسه، انگلستان و امارات صادر می‌شود.

وی افزود: با بهره‌برداری از مرکز تخصصی ابریشم‌بافی روستای ساسنگ مینودشت، مرکز تخصصی صنایع‌‌دستی روستای قلعه‌جیق گمیشان و مرکز خلاق صنایع‌دستی گالیکش در سال گذشته، اکنون ۱۳ مرکز تخصصی و خلاق صنایع‌دستی در شهرستان‌های رامیان، گالیکش، کردکوی، آق‌قلا، علی‌آبادکتول، گرگان، مینودشت، گمیشان و گنبدکاووس با اشتغال ۱۷۶ نفر در حال فعالیت است. تجری اظهار کرد: سال گذشته با هدف حفظ و احیای هنرهای بومی و سنتی، حمایت از تولید داخلی، تجهیز و نوسازی ابزار و تجهیزات و ترغیب هنرمندان به استفاده از مواد اولیه طبیعی و مرغوب، به ۸۰ کارگاه صنایع‌دستی در سطح استان تجهیزات و مواد اولیه رایگان اعطا شد.

  • ۹۹/۰۴/۱۱
  • هدا یزدانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی